همة شباب كفر الطويلة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم

المواضيع الأخيرة
» نصيحة قصيرة لى و لكم كتبها د- وليد الباز
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Icon_minitimeالخميس أغسطس 30, 2012 7:51 am من طرف د / وليد الباز

» يا ناس يا هوه بقلم المصراوى المتغاظ وليد الباز
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Icon_minitimeالخميس أبريل 05, 2012 11:26 pm من طرف reda

» الفائز الوحيد اسمه وليد بقلم د- وليد الباز
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Icon_minitimeالأحد سبتمبر 18, 2011 6:14 pm من طرف د / وليد الباز

» فلول فلول ذيول ذيول بقلم د- وليد الباز
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Icon_minitimeالأحد سبتمبر 11, 2011 8:41 pm من طرف د / وليد الباز

» دراسة نقدية مختصرة للفيلم التسجيلى- قبر يسوع المفقود- أعدها د- وليد الباز
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Icon_minitimeالخميس سبتمبر 01, 2011 11:59 pm من طرف د / وليد الباز

»  صور من حفل توزيع جوائز مسابقة القرآن الكريم2011
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Icon_minitimeالسبت أغسطس 27, 2011 10:07 pm من طرف محمد نجاح

» بدل ما نحارب التكاتك الماموث جاى الله حى
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Icon_minitimeالسبت أغسطس 20, 2011 11:46 pm من طرف د / وليد الباز

» موعد حفل توزيع جوائز مسابقة القران الكريم لسنة 2011
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Icon_minitimeالسبت أغسطس 20, 2011 11:19 pm من طرف د / وليد الباز

» يتربى فى سجنك
مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Icon_minitimeالجمعة أبريل 15, 2011 9:17 pm من طرف د / وليد الباز

التبادل الاعلاني
احداث منتدى مجاني

مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز

مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز Empty مش هيرفعوا البصمات بقلم د- وليد الباز

مُساهمة  د / وليد الباز الأربعاء مارس 16, 2011 3:40 pm

مش هيرفعوا البصمات
يجب أن نتوجه جميعا لصناديق الأستفتاء السبت القادم 19 مارس 2011 بغض النظر عن اختيارنا فى

الأستفتاء لا أم نعم
لو كان العدد المسموح له باجراء الاستفتاء 40 مليون فيجب أن يكون هناك على الأقل 30 مليون مواطن

حتى نكون كالعالم المتحضر و يكون قرار الشعب هو الحاكم و المحرك للأحداث
ليس هناك جداول انتخابية فكل من يحمل بطاقة رقم قومى من حقه الأدلاء بصوته ما عدا الشرطة و الجيش و القضاء
عندما كنت صغيرا - من خمسين سنة كده- كان هناك استفتاء مش فاكر كان على أيه-الزهايمر بقه معلش-المهم رحت و أنا فرحان لسه مستلم البطاقة ساخنة و عاوز أمارس حقوقى قبل البطاقة متبرد
رحت يا جماعة و تقريبا حسب ما أنا فاكر كان الاستفتاء حتى الخامسة مساءا المهم رحت قبل انتهاء التصويت بساعة
وخير الله ما أجعله خير الدنيا ضلمة و الناس ساكتة ووصلت لمقر اللجنة و أتأكدت أن اسمى موجود فى الكشوف المتعلقة على الباب بين شوية من الأسماء بعضهم أموات من سنوات
المهم يعنى نشيل أسماء الأموات ازاى؟ لازم حسهم فى الدنيا
المهم دخلت للمدرسة اللى فيها اللجنة ولقيت واحد زى عامود النور المقطوم قالى بصوت جهورى رايح فين يا وله؟
رايح أحط صوتى يا عم- قلت و أنا أرتجف
فسمع صوته واحد من داخل اللجنة فأخرج رأسه الغليظ التى يزينها شنب كالصقر المحلق و قال لى
أحنا خلصنا يا حبيبى روح النهاردة
فاستجمعت شجاعتى و أعترضت: مش التصويت لغاية الساعة خمسة
فنظر لى غاضبا و قال لى تعال يا أخوى دى آخرة المدارس اللى بتروحوها
تعال اسمك أيه؟ فأخرجت البطاقة فبحث عن اسمى فوجده بين الكشوف و متعلم جنبى أن أنا جيت
فقلت له و لكنى لم آتى للجنة
فضحك ساخرا و قال لى أحنا حطينا لك صوتك
فقلت له :كد غلط و أنا مش هسكت
فنظر لى من أعلى لأسفل ثم قهقه ضاحكا و قال : وله أنت بتتفرج على أفلام كتير يا بابا
يعنى كنت هتقول أيه فى الاستفتاء هات ورقتين فاضييين يا عبده خد يا عم أدى واحدة هنعلم لك فيها بنعم
ولو كنت هتختار لا آدى ورقة تانية لا أتفضل بقى ورينا هتعمل أيه؟
و طبعا معملتش و معرفتش أعمل حاجة
==المرة التانية كانت فى انتخابات رئاسة الجمهورية و رحت أحضر المسرحية و بصراحة كان فيه أقبال أكتر بشوية من تجربتى الأولى و كان فيه طابور
و أنا واقف فى الطابور واحد سألن هتنتخب مبارك؟ فرددت مستنكرا لا طبعا
فتلفت حوله خائفا متدوتيش روحك فى داهية هيرفعوا البصمات من على الاستماره و يشدوك
تلك كانت حكايتى مع الاستفتاءات و للأسف يوم السبت لن أرى أول تجربة ديمقراطية حقيقة و باشراف قضائى كامل لأننى خارج الوطن الآن
ولو كنت موجود كنت سأصوت بلا لأننى غير مقتنع أن تلك التعديلات البسيطة هى ثمار مناسبة للثورة و هناك أشياء أكثر يجب أن تعدل الآن والا سننتظر كثيرا
تلك رؤيتى التى لا أفرضها و لكن ما أتمناه أن الناس كلها تشارك بغض النظر عن اختيارها
دمتم بكل خير و دامت مصر حرة
أخوكم د- وليد الباز
د / وليد الباز
د / وليد الباز
Admin

المساهمات : 200

https://kafreltawila.yoo7.com

- مواضيع مماثلة